DEBATTARTIKEL i LÄNSTIDNINGEN JUNI 206
KOMMUNEN VILL fortfarande HUGGA NER SKOGEN I SPIKBODARNA
Det var en lättnad i höstas, när beskedet kom att Ecodatacenter drar sig ur satsningen i Östersund. Även kommunalråd Niklas Daoson (S) erkände i medier att det på sätt och vis var skönt att det inte blev något. Vi i föreningen Rädda Spikbodarna blev gratulerade från oväntade håll – personer som vi trott höll med sina partier eller arbetsgivare erkände för oss att de egentligen varit emot projektet hela tiden. Skogen var räddad. Hurra.
Texten kan även läsas på Länstidningens hemsida >
Därför är det desto svårare nu att greppa vad kommunen håller på med. I den uppdaterade fördjupade översiktsplanen vill Östersunds kommun fortfarande göra 145 hektar skog till verksamhetsmark. Det är marginellt mindre än de 180 hektar som pekades ut i samrådet 2024 (men mer än de 130 hektar som den omdebatterade detaljplanen omfattar). Det handlar om 290 fotbollsplaner mitt i den tysta, trolska delen av 13-kilometersspåret.
Inte en reträtt alltså. En utvidgning.
DATACENTER SKAPAR INTE JOBB – DE SLUKAR EL
Nu är det inte längre någon ”grön omställning” eller ”1000 gröna jobb” som motiverar. Nu handlar det om vilken industri som helst – eller ”elintensiv industri”, som det heter i planspråket. Vilket i praktiken betyder datacenter, helst AI-datacenter, om man ska läsa mellan raderna när Effie Kourlos (C) och Niklas Daoson (S) svarade på föreningens frågor under Kommunfullmäktige i maj.
Det blir inga jobb av det. Ett modernt datacenter ska ha så få anställda som möjligt – de ska konvertera energi till beräkningskraft, det är affärsidén. Det kan bli jobb under byggtiden, men i driftsfas är målet att personalen ska vara så nära noll det går. Det råder bred samstämmighet om det i internationell branschmedia.
VI BETALAR MED SKOG OCH HÖJD ELNOTA
Men hur gick vi från att skogen var räddad till att den åter ska exploateras?
Jämtkraft har fått en koncession på 200 megawatt från Svenska Kraftnät – el som ska säljas. Samtidigt drar det ut på tiden med Unipers etablering i Lugnvik, vilket innebär att nätkunderna – alltså vi alla – riskerar att få stå för en större del av notan för elnätsutbyggnaden. Då behövs det köpare till elen, och det behövs snart.
Jämtkrafts styrelse är befolkad med kommunpolitiker. Man behöver inte ha vild fantasi för att förstå att kommunikationen mellan Jämtkrafts styrelserum och kommunstyrelsen är tät. Och medan Jämtkraft ska få sälja sin el ska östersundsborna betala med 145 hektar tyst, ostörd skog – och med högre elpriser när efterfrågan på energi ökar.
DAGS ATT TA STÄLLNING – ÖPPET
De flesta östersundsbor tror fortfarande att skogen är räddad. Det är inte konstigt – medierna har knappt rapporterat om den nya översiktsplanen, och kommunen har inte direkt skyltat med att planerna lever vidare. En tråkig remissrunda som annonseras mitt under skolavslutningar och studentförberedelser, och som ska besvaras under semestern flyger lätt under radarn.
Det är dags att partierna talar klarspråk om det här – öppet, inför väljarna. Inte i ett samrådsdokument som ingen orkar läsa. Inte mitt i semestern. Utan rakt ut.
Föreningen Rädda Spikbodarna
Faran inte över för skogen i Spikbodarna. Kommunen planerar fortfarande industrimark vid 13-kilometersspåret – trots att varken datahallar eller växthus blev av i den ursprungliga planen.
Följ gärna vårt arbete i Facebook-gruppen och på Instagram.
FÖRENINGEN RÄDDA SPIKBODARNA
2023 stod det klart att Östersunds kommun planerade att hugga ner stora delar av friluftsområdet Spikbodarna för växthus och datacenter. Vi var en grupp medborgare som inte ville acceptera det. Det som började som en namninsamling är i dag en ideell förening som bevakar, yttrar sig och agerar – för att Spikbodarna ska förbli en plats för alla östersundsbor.
Gå med i Facebook-gruppen Rädda Spikbodarna, följ oss på Instagram och stöd arbetet genom att skriva under namnlistan Rör inte Spikbodarna!